Toggle Nav

Drone Cup voor PO - Blok Programmeren

Verwachte leverdatum: 03/05/2024
Waardering:
€ 1.809,00
Op bestelling
SKU FM-PO PROGRAMMEREN 1
- +

De Rekenwinkel presenteert samen met FutureMindz de Drone Cup! Een kant-en-klare innovatieve inspirerende en motiverende lesmodule om basisschoolleerlingen technische vaardigheden, digitale geletterdheid creatief innoverend vermogen en andere 21-eeuwse vaardigheden bij te brengen. Leerlingen worden zich ervan bewust  dat creatief denken en handelen een proces is dat ze zelf kunnen toepassen wanneer gewenst. Leraren en leerlingen krijgen tools en technieken om creatief denken en samenwerken te stimuleren. Niet alleen tijdens de Drone Cup maar in alle lessen.

Waarom kiezen voor de Drone Cup modules?
De leerlingen werken aan hun technische vaardigheden, creatief innoverend vermogen en andere 21e-eeuwse vaardigheden. Terwijl ze hiermee bezig zijn ontwikkelen ze meerdere executieve vaardigheden, denk hierbij aan volhouden van aandacht, emotie-regulatie en planning.

Verder is de Drone Cup ideaal in te zetten bij burgerschap, techniek, digitale geletterdheid, W&T EN OOL. Zo kan je het als leerkracht inzetten in plaats van je reguliere lessen, dit bespaart jou als leerkracht kostbare lestijd. 

Leerlingen worden zich ervan bewust  dat creatief denken en handelen een proces is dat ze zelf kunnen toepassen wanneer gewenst. Leraren en leerlingen krijgen tools en technieken om creatief denken en samenwerken te stimuleren. Niet alleen tijdens de Drone Cup Special maar in alle lessen.

Het pakket bestaat uit:

  • 5x DJI Tello drones + accessoires
  • 1x Opbergkoffer voor drones en battery packs (alleen Compleet pakket)
  • Toegang tot digitale leeromgeving:
    • Online instructievideo's
    • Lesbrief voor de docent
    • Aanvullende PowerPoints
    • Werkbladen
  • Details
  • Meer informatie
  • Recensies
Details

De leerlingen gaan zelfstandig aan de slag met het programmeren van een Tello EDU Drone! In kleine groepjes leren ze de drone te besturen met behulp van blokprogrammere. Ze leren de basics van programmeren als herhaling, debuggen. Zodat ze echt inzicht krijgen wat programmeren inhoud.

De lessenreeks is opgebouwd uit 10 levels. In elk level krijgen leerlingen een uitdaging die ze moeten voltooien om naar het volgende level te kunnen. Dit spelelement volgt de principes van gamification. Wanneer de leerlingen een level gehaald hebben, is het van belang dat zij zelf controleren of hun antwoorden ook kloppen. Dit doen ze door bij de leerkracht het antwoordenblad op te halen en natuurlijk door te controleren of de drone de juiste route vliegt.

Door het eigen werk te controleren, weten de leerlingen wat goed en minder goed ging. Ze evalueren het zelf geprogrammeerde werk met behulp van de evaluatiekaarten.


Het lespakket bestaat uit:

  • online instructievideo's
  • lesbrief voor de leerkracht
  • 10 uitdagende levels/lessen
  • hulpkaarten
  • antwoordkaarten
  • evaluatiekaarten voor leerlingen en docenten
  • quizzen om de kennis te testen.

Alles vind je bij elkaar op de digitale leeromgeving: www.futuremindzacademy.nl

  • Geschikt voor het basisonderwijs, groep 6 - 8
  • Kant-en-klaar en gelijk inzetbaar in jouw eigen klas!
  • Leerlingen vliegen met de DJI Tello EDU drones! en leren blokprogrammeren
  • Doorlooptijd van 6 tot 8 weken, 1 - 2 uur p/week
  • Inclusief 5 Tello EDU drones, lespakker, toegang tot de digitale leeromgeving en een online vragenuur voor leerkrachten zodat je goed voorbereid aan de slag kan.

Vragen lesmodule  ‘Programmeer de drone blok programmeren’

- Waarom zou ik voor deze lesmodule kiezen?

De meeste leerlingen ervaren vliegen met drones als ‘fun’. Het proces van het programmeren van een drone is ontzettend leerzaam. In de praktijk zien we dat leerlingen gebrand zijn om de drone te laten vliegen en dat de motivatie hoog is. De module zit vol met techniek en vakvaardigheden. Jij als leerkracht kan het proces van de leerlingen coachen met behulp van de uitgebreide instructies in de digitale leeromgeving. Je hoeft dus zelf geen drone expert te zijn.
- Hoeveel uur per week ben ik bezig met dit lesprogramma?
De doorlooptijd van het lespakket is ongeveer 8 tot 10 weken. Je bent er ongeveer 1 à 2 uur per week mee bezig. De voorbereiding voor jou als leerkracht zit in de online training.
- Wat is het verschil tussen de pakketten Light en Standaard?
In de basis zijn de pakketten hetzelfde. Bij het pakket Standaard krijg je een dronebox om de drones goed in te kunnen bewaren, zodat deze langer meegaan.
Ik als docent heb (bijna) nooit met blokprogrammeren gewerkt. Kan ik dit toch gebruiken?
Jazeker! Bij het pakket zit een vragenuurtje inbegrepen. De lesmodule is zo opgebouwd dat de leerlingen er zelfstandig mee aan de slag kunnen gaan. Jij als leerkracht bent hier meer de coach. Je hoeft zelf niet de expert te zijn.

 

Algemene vragen voor alle lesmodules:

- Wat leveren drones in de klas mij op?

Gemotiveerde leerlingen, die veel leren en tegelijkertijd ook een hoop plezier beleven. En jij bent na deze lessen de coolste leerkracht van de school!

- Wat leren de leerlingen hiervan?

Ze hebben na de lessen kennis van de disruptieve techniek van drones en van het internationaal erkende design thinking model. De 21eeuwse vaardigheden van creatief denken, denktechnieken, samenwerken, experimenteren en onderzoeken staan centraal.

-  Moeten we direct in het nieuwe schooljaar met de lessen beginnen?

Je bepaalt zelf wanneer je met het lesprogramma begint in je klas. De doorlooptijd voor de verschillende lespakketten is 6 à 8 weken.

-  Komen de lessen van Drone Cup bovenop mijn normale lesprogramma?

Juist niet. Het lespakket 'Drone Cup’ obstakels bouwen past bij verschillende thema’s en vakken. Denk hierbij aan handvaardigheid, techniek, burgerschap. Daarnaast zijn er gemakkelijk thema’s aan te koppelen die actueel zijn op je school.

-  Hoe ziet het ontwerpproces eruit?

De leerlingen werken volgens een ontwerpproces dat is gebaseerd op het internationaal erkende Design Thinking proces. We hebben dit uitgebreid met een onlosmakelijke stap: de marktintroductie. Een innovatie is namelijk pas een innovatie als die succesvol naar de markt is gebracht, anders is het slechts een ‘leuk idee’. Dat is natuurlijk de afsluitende dronerace op jullie eigen school.

-  Wie hebben de Drone Cup bedacht?

De lesmodule is ontwikkeld door FutureMindz: een stel bevlogen professionals met kennis van onderwijs, arbeidsmarkt en van creatief denken. En met name passie voor het bevorderen van innovatiekracht leerlingen en leerkrachten.

- Wat is er te vinden in de digitale leeromgeving?

Zodra je bij ons bent aangemeld en de factuur hebt geaccepteerd, zenden we je een toegangscode waarmee je online toegang krijgt tot de Academy. In deze Academy vind je de opbouw van de lessen, de lesbrief, online beeldmateriaal, aanvullende PowerPoints en werkbladen. 

-  Hoe lang is mijn licentie voor het lesmateriaal geldig?

Je kan een jaar lang aan de slag met de het lesmateriaal. Je krijgt een verzoek of je wilt verlengen.

-  Kan ik met meer klassen per school meedoen?

Natuurlijk. Juist super tof! De licentie blijft gelijk. Die geldt voor een hele school, ongeacht aantal deelnemende leerlingen van de school. Je kan op de website gemakkelijk aangeven met hoeveel klassen je mee wilt doen. Wij nemen vervolgens contact op om de lessen in te plannen.

Zo’n schoolfinale … waar moet ik die houden?

Bij FutureMindz houden wij van lekker praktisch. Ook hier hebben we een praktische oplossing: namelijk in je eigen gymzaal. Alles is hier aanwezig om een toffe dronerace op je eigen school te houden.

Meer informatie
Meer informatie
Merk FutureMindz
Verpakking Los
Recensies
Schrijf een review